کد مطلب:88704 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:296

مردم را در آسایش قرار می دهد











(نفسه منه فی عناء و الناس منه فی راحه اتعب نفسه لاخرته و اراح الناس من نفسه)

ترجمه: نفس او در سختی، و مردم از او در آسایشند، نفس خود را برای آخرت خویش به تعب افكنده و مردم را از خود در راحتی قرار می دهد.

شرح: پرهیزگار وقتی ببیند مردم مشكل دارند، خود را به زحمت می اندازد و چه بسا بی خوابی را بر خود تحمل می كند تا مشكل آنها را حل كند، چنان عمل كرده كه وقتی مردم دچار مشكلی می شوند، خود به سوی او می آیند و گوئی او باز كننده ی گره و حلال مشكلات است، دائما به دنبال كارهای مردم است، تا مردم راحت باشند، گرچه خود ناراحت باشد، ولی این ناراحتی نه به خاطر امور دنیوی و وجهه پیدا كردن است، بلكه برای خدا و توشه برگرفتن برای آخرت است.

[صفحه 590]

او به بقاء می اندیشد و بقاء در آخرت است.

بینش و اندیشه ی او چنین عملی را به او توصیه می كند، زیرا بینش او بینشی توحیدی است كه خدمت به خلق را بعد از عبادت خالق افضل چیزها می شمارد. در روایتی از امام عسكری (ع) رسیده كه دو خصلت است كه بالای آن چیزی نیست. یكی ایمان به خداوند و دومی نفع رساندن به برادران دینی و انسانی (خصلتان لیس فوقهما شی ء الایمان بالله و نفع الاخوان).

پرهیزگار می داند نفس او امر كننده به پلیدیهاست (اماره به سوء) و دشمنی شناخته شده است و از این رو توجه به خواهشهای آن نمی كند، تا به سختی افتد، سختی او مایه ی راحتی مردم و راحتی او مایه ی ناراحتی مردم است، او ظلم به احدی نمی كند و جز آسایش خلق به چیزی نمی اندیشد.

از امام صادق (ع) روایت شده كه از پدران خود نقل كردند، در وصیت و سفارش نبی اكرم به علی (ع) است كه فرمودند: «یا علی افضل الجهاد من اصبح لا یهم بظلم احد، ای علی با فضیلت ترین جهاد این است كه فرد صبح كند و اهتمام به ظلم احدی نداشته باشد.»

نظر پرهیزگاران به آخرت است زیرا آن سرای باقی و محل استقرار ابدی است (و ان الاخره هی دار القرار)[1] و هر عاقلی خانه ی اقامت خود را آباد می كند، نه منزلگاه های میان راه را، مولی علی (ع) می فرمایند: «من عمر دار اقامته فهو العاقل، كسی كه خانه ی اقامتی خود را بنا كند و آباد سازد، او عاقل است».[2].

در جای دیگر می فرمایند: «انك مخلوق للاخره فاعمل لها، انك لم تخلق للدنیا فاز هدفیها، تو ای انسان، برای آخرت آفریده شده ای، (تا آنجا سكونت كنی) پس برای آنجا عمل انجام بده و برای دنیا و سكونت در آن آفریده نشده ای، پس در

[صفحه 591]

آن زاهد باش و برای آن كار مكن (هدف را آخرت قرار بده!)[3] » آری به فرموده مولی علی (ع) هر كس همت خود را برای آخرت قرار داد، به آرزوی خود رسید (من جعل كل همه لاخرته ظفر بالمامول) و هر كس برای دنیا و به قصد دنیا فعالیت كرد دچار خسارت شد.[4].

مرحوم الهی، در ذیل (نفسه منه فی عناء و الناس منه فی راحه) چنین گوید:


به خلق آسایش آرد خویش را رنج
كه جوید در خراب خویشتن گنج


تو نیز ایجان چو مردان وفا كیش
جهان را نوش باش و خویش را نیش


(الهی) جهد كن تا می توانی
كه مردم را به آسایش رسانی


و در ذیل (اتعب نفسه لاخرته) گوید:


كشد رنج سفر آن جان آگاه
كه یابد ملك جاویدان در این راه


تن آسائی رها كرد آن دل آزاد
كه آساید در اقلیم روان شاد


فرو ماندن به چاه تن پرستی
روان را جاودان دارد به پستی


دو روزی رنج بر در دانش و دین
پرستش كن وصال دوست بگزین


سفر گاهیست گیتی، باش هشیار
كز اینجا رفت باید تا بر یار


ترا رنج سفر گر باشدت هوش
به منزل چون رسی گردد فراموش


نماند رنج و ماند شادمانی
در آن دولت سرای جاودانی


و در ذیل (و اراح الناس من نفسه) گوید:


ز رنج آرد به راحت مردمان را
نشاند فتنه ی دور زمان را


همه راحت بود بر خلق بی رنج
وجودش خلق را شادیست چون گنج


بكوش ای جان كه بر بیگانه و خویش
وجودت نوش شاید بود نی نیش

[صفحه 592]

چو بتوان شد دوای دردمندان
نشاید گشت درد مستمندان


به رنج مردم ار خورسند گردی
به زنجیر ستم پابند گردی


و اگر خوشنودی از آسایش خلق
تو را آسیب دوران نفشرد حلق


ز من بنیوش و جای بد، نكوئی
به كار خلق كن گر پاك خوئی

[صفحه 593]


صفحه 590، 591، 592، 593.








    1. سوره ی غافر، آیه ی 39.
    2. غرر الحكم (میزان الحكمه، جلد 1، بحث آخرت، صفحات 31 تا 40).
    3. غرر الحكم (میزان الحكمه، جلد 1، بحث آخرت، صفحات 31 تا 40).
    4. غرر الحكم (میزان الحكمه، جلد 1، بحث آخرت، صفحات 31 تا 40).